BURDE JEG TREKKE SYKEMELDINGEN?

I dag er det 2 måneder igjen til termin, og forrige torsdag ble jeg sykmeldt 50% da kroppen min trenger mer hvile og mindre stress enn den har fått de siste månedene. Jeg merker allerede på både humør og kropp at jeg føler meg bedre av å vite at jeg ikke skal ha de lange dagene på jobb og ikke skal jobbe like mye, men.. Jeg føler meg jo helt fin nå, så skal jeg ikke ringe legen og trekke sykemeldingen?

Tidligere, så har jeg med mindre jeg har vært innlagt på sykehus, vært på jobb uavhengig av hvordan jeg føler meg. Sist gang jeg var sykmeldt var i forbindelse med operasjonen da legen diagnostiserte meg med endometriose, og gangen før det igjen var jeg jo innlagt på sykehus i 6 dager.

Jeg er veldig pliktoppfyllende og sliter med å tenke at man nødvendigvis ikke trenger å være dødssyk før man er borte fra jobb. Jeg har en arbeidsmoral uten like (liker jeg å tro selv), og jeg liker ikke å snylte på systemet. Nå skal jeg forberede meg til å føde et barn, og jeg har med vilje valgt å ikke lese meg opp så mye på det, da jeg ikke vil vite hva som venter meg. Men vondt har jeg hørt at det gjør, og jeg vil få lite søvn og hvile etter barnet er født.

Likevel klarer jeg ikke å overbevise meg selv om at det kommer til å bli så tøft at jeg trenger hvilen jeg kan få nå, og derfor kortere arbeidsdager og mindre stress. Hva er det inni meg som gjør at jeg føler at jeg må være på jobb når resten av kontoret er der? Hva er det som gjør at jeg tenker at jeg snylter på systemet fordi jeg føler meg helt ok nå og derfor burde jobbet like hardt og like lenge? Graviditet er jo som kjent ingen sykdom, men kroppen blir fortere sliten og orker mindre. Jeg har jo orket nada etter jobb de siste månedene, og bare villet ligge på sofaen og sove. Jeg MÅ derfor bli bedre på å fortelle meg selv at jeg trenger dette, om ikke for min egen skyld, så for Ella sin skyld. Kroppen min trenger ro for å komme meg fra de plagene jeg har hatt i forbindelse med graviditeten.

Jeg fikk en wake-up call forrige onsdag da jeg endte opp på føden. Hadde jeg ikke hatt plager, så hadde jeg ikke dratt dit. Plagene har faktisk allerede blitt bedre med litt mer ro og hvile, så jeg må jo bare si til meg selv at går jeg tilbake til det tempoet jeg hadde så vil jeg ende opp i samme onde sirkelen. Jeg føler meg ok fordi jeg har fått hvile så mye de siste dagene og denne helgen, men jeg kommer ikke til å føle meg ok hvis jeg fortsetter å presse kroppen. Jeg merker at dette sliter litt på psyken, men jeg må bare høre på de rundt meg og lytte til kroppen. Er det flere som føler det slik?

 

 



Instagram HER Snapchat HER

18 kommentarer
    1. Synes du skal fortsette være sykemeldt. En lege har vurdert d. Og du gjør d for den lille jenta di i magen. Om du trekker sykemelding og så går d noen dager og om du blir dårlig igjen, så blir d ny runde til lege. Jeg synes d er bra være pliktoppfyllende , men nå har du ei anna å tenke på og. Så at du endte på føden var kanskje et tegn fra kroppen at du trenger ta d mer med ro. Du jobber jo fortsatt 50 prosent. Jeg kjenner igjen følelsene du beskriver fra da jeg var gravid og ble sykemeldt. Men jeg valgte fokusere på at dette trenger babyen i magen. Klem

    2. Legen vet best, og selv superhelter trenger hvile ❤Det tar på å være gravid og man må lytte til kroppen.. Arbeidsmoralen din er jo perfekt, og alle sjefers drøm, men selv sjefen skjønner sikkert at legen tok den beslutningen… ta vare på deg og hvil deg med veldig god samvittighet flotte Sara ❤

    3. Godeste Sara , kroppen din sier fra når det blir for mye, og det har den gjort nå. Tenk på deg selv og lille Ella, slapp av ❤️ Lykke til hos jordmor 🙂

    4. Det høres lurt ut å slappe av litt, kroppen din har jo sagt ifra at den trenger hvile.

      Så bra at du har mulighet til å jobbe kortere dager 🙂

      Da jeg skulle ha min første, jobbet jeg helt frem og gledet meg til de tre ukene med permisjon før jenta skulle komme. Men hun ville ut den helga og ble født dagen før permisjonen skulle starte 😊

      Så slapp av imens du kan 😉

      1. Jaa hun kan jo faktisk komme i det jeg går ut i permisjon, så godt å få litt ekstra hvile nå ☺️

    5. Jeg tenkte akkurat det samme! Og slet meg ut på jobb fordi jeg er pliktoppfyllende. Baby kom fem uker for tidlig, og jeg har i ettertid slitt med dårlig samvittighet for om mitt stress hadde innvirkning på dette. Mitt tips er derfor å ta det med ro! Ingen har godt av at du presser deg på jobb – du er faktisk ikke så uvurderlig😉

    6. Høres ut som du selv konkluderer med at du har godt av gradert sykemelding.

      Jeg var i samme situasjon, prøvde meg på jobb igjen og fikk blødning:(

    7. Følt det helt likt som deg. Jobbet helt ut (var 20% sykmeldt siste mnd) og fødte 3 dager ut i perm.
      Jeg har måtte ha psykologhjelp og øver på å si ja til meg selv og nei til andre. Men det er sååå vanskelig. Be andre om hjelp, når jeg heller liker følelsen av å hjelpe andre. Ta sykemelding og egenmeldingsdager og ikke få dårlig samvittighet av å føle deg bedre/ikke syk. ❤️
      Veldig fint babynavn foresten 😉

      1. Tusen takk, Helene ❤️ Jeg føler meg mye mer avslappet rundt det nå. Jeg kan jo ikke tillate at det skjer noe fordi jeg er gal i hodet og må jobbe hele tiden, hehe. Så nå er det godt å faktisk gå hjem etter en kort dag på jobb og ikke ha dårlig samvittighet!

    8. Å som jeg kjenner meg selv igjen i dette innlegget. Er selv gravid og har blitt sykemeldt litt nå. (Mange år siden jeg sist var syk).Er utrolig vanskelig dette spesielt når man kanskje føler seg bedre etter å ha fått hvilt litt. Men jeg velger å tro at legen og jordmor vet best når det gjelder denne lille i magen og at derfor får jeg høre på de når de sier at det er best for en.

      1. Ja, vi må høre på de som kan dette! Tusen takk for at du tar deg tid til å legge igjen en kommentar, og deler din erfaring ♡

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg