HVA GJØR VI EGENTLIG I TERAPI?

Ofte når en tenker på ordet parterapi, så tenker man på at et par trenger hjelp fordi de har utfordringer eller er i en krise som de må ut av, eller at den ene personen ikke lenger føler noe og de prøver å få liv i forholdet igjen. Man snakker kanskje ikke så åpent om parterapi av den grunn. Det er nesten litt “tabu” å fortelle at man går til psykolog eller terapeut.

Generelt har parterapi vist seg å føre til betydelige forbedringer i et forhold, men det er selvfølgelig ikke alltid det kan redde et forhold. Vår erfaring er at parterapi er veldig nyttig, ikke bare når vi har utfordringer vi må løse eller hvis vi har problemer, men også når vi har en god dynamikk mellom oss og vi ikke har så mange problemer – sånn som nå.

I alle forhold oppstår det en dynamikk mellom paret, og ofte kan det bli misforståelser. Parterapi hjelper par å forstå dynamikken seg mellom – god eller dårlig. Kommunikasjon, er i min mening, nøkkelen til et godt forhold. En parterapeut hjelper par å kommunisere og å forstå hverandre. I alle forhold er det perioder hvor man bare trenger noen å snakke med. Noen ganger er problemene man sliter med større enn andre, og uansett er det godt å ha noen å sparre med. Vi har brukt vår terapeut av forskjellige årsaker gjennom det siste året. Joakim og jeg elsker hverandre, men vi er også to forskjellige mennesker som begge kommer inn i forholdet med bagasje som gjør det til tider vanskelig for oss å forstå hverandre.

 

 

Det som har vært så fint for oss er at terapeuten vår ikke tar noe side. Hun er helt utenforstående og forstår oss på en helt annen måte enn for eksempel en venn eller et familiemedlem ville gjort. Hun dømmer oss ikke og det er et trygt sted å prate om alt man tenker og føler. Jeg er bombesikker på at om vi ikke hadde gått til henne så hadde vi ikke vært sammen. Mange av oss tenker på parterapi som noe å gjøre man gjør når man er på kanten av å avslutte et forhold. Min mening er at parterapi kan hjelpe et forhold lenge før det går galt.

Vi går i terapi ca hver tredje uke, og det skal vi definitivt fortsette med i flere år fremover.

Når jeg leser over ser jeg at det ser ut som en reklame for parterapi, og det er det jo ikke. Jeg bare vil dele vår erfaring med det som utelukkende er positiv ☺️

 

signature-fonts



Instagram HER

6 kommentarer
    1. Hei <3

      Har vært gøy å følge med på gift ved første blikk og jeg er glad for at du blogger nå. Heier på dere. <3

      Jeg lurer på av nysgjerrighet hvor høy du er og hvor høy Joakim er. Jeg ser at han er litt høyere enn deg, men leste du skrev at du tenkte at han var litt lav.
      Selv liker jeg en gutt som er ca. 7-10 cm lavere enn meg, jeg bryr meg ikke men er redd for at han kanskje ikke liker at jeg er høyere. Kan du spørre Joakim hva menn tenker om å være sammen med en høyere jente.

      Hilsen meg <3

      1. Hei <3 Jeg er 164 og Joakim er 170 cm høy. Jeg har alltid tenkt at jeg ville ha noen som var 10+ cm høyere enn meg, men nå bryr jeg meg virkelig ikke, og det er bra at du ikke gjør det heller! Joakim sier at han personlig hadde syntes det var litt rart med en dame som var 10 cm høyere enn han, men det betyr jo at han du liker synes det! Snakk med gutten du liker, er han riktig for deg så spiller det ingen rolle <3

    2. Kjempelurt!

      Egentlig litt rart at folk flest er mer opptatt av jevnlig service fra fagfolk på bilen sin, men ikke forholdet?

      Digger dere fra første sekund i Gift ved første blikk, heia kjærligheten😍

      1. Helt enig!! En må jo jobbe med det man har, på godt og vondt, og service på forholdet er den beste servicen 😄 Tusen takk for fine ord ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg