Hvordan lever jeg med endometriosen?

God mandag ❤️

Helt siden jeg var 13-14 år, har jeg slitt mye med magesmerter. Alltid på høyre side. Jeg har vært hos utallige leger, og brukt mange år på å finne ut hva som feiler meg. Da jeg var rundt 18 år ble jeg innlagt med mistanke om blindtarmbetennelse, og fikk operert bort denne. Det var ikke blindtarmbetennelse jeg hadde, men legen fjernet den likevel da de kunne se tegn til betennelse.

Smertene var der til og fra i ettertid, og jeg hadde bedre og dårligere perioder. Årene gikk, og jeg klarte både å jobbe og gå på skole, men jeg hadde dager hvor det var vondt på høyre side av magen uansett hva jeg gjorde. Da jeg var hos legen i mai i fjor med skikkelige magesmerter, konstaterte hun med luft i magen. Det er det jeg har blitt fortalt i alle år. Så dro jeg tilbake et par måneder senere, og jeg var på ultralyd for å se om jeg hadde gallestein. Det hadde jeg ikke.

I oktober i fjor nådde smertene en helt ubeskrivelig topp, og jeg har aldri hatt så vondt i hele mitt liv. Typisk at det skulle skje midt under filmingen av Gift ved første blikk og når jeg akkurat hadde giftet meg med en mann jeg ikke kjenner. Men den delen gikk heldigvis bra. Jeg lå på sykehuset i 6 dager, og tok masse tester, før en lege til slutt sier: kan du ha endometriose? Ja, jeg kunne jo ha hva som helst. Jeg ville bare at de skulle finne ut hva det var. Endelig ble jeg sendt til gynekolog. Der konstaterte de med at jeg i hvert fall har en cyste på høyre eggstokk, og at det kunne være den som plagde meg.

Jeg fikk time et par måneder senere for grundigere sjekk, og der ble gynekologen og jeg enige om å ta operasjon for å fjerne cysten siden den ga meg så mye problemer. Det var vondt å løpe eller gå fort, for da fikk jeg stikksmerter, og det var generelt vondt i perioder.

 

 

I januar ble jeg lagt inn på dagkirurgi på kvinneavdelingen på Aker Sykehus. En halv time tok det. 30 minutter!! For å finne ut hva det var jeg hadde slitt med i så mange år. Jeg hadde betydelig mengde med endometriose, på høyre side så klart. Jeg hadde også cysten. Ikke nok med det hadde høyre eggleder vridd seg rundt sin egen akse tre ganger. Dette var visst veldig uvanlig og en sjelden tilstand, men det hadde skjedd mest sannsynlig i oktober da jeg hadde så forferdelig vondt. Og egglederen var i tillegg betent.

Lider du av endometriose finnes det vev av samme art som livmorslimhinnen utenfor livmoren, for eksempel i eggstokkene, i egglederen, på de bånd som holder livmoren på plass, i blæren, i tarmene, i området mellom skjeden og endetarmen eller mer sjeldent, i bukhinnen.

Kirurgen stakk hull på cysten, fjernet det han kunne av endometriosevev uten å skade noen organer, og vridde egglederen tilbake på plass. I mitt tilfelle lå endometriosevevet på urinlederen, og kirurgen kunne ikke ta bort så mye da det var veldig lett å skade urinlederen. I tillegg har jeg i senere tid sett på journalen min hvor det står: “Fjernet ikke all vevet i fare for å skade urinleder, og fordi pasient ikke uttrykte ønske om å få barn på nåværende tidspunkt”.

Jeg fikk med meg resept på smertestillende og kunne dra hjem. Nå visste jeg hva det var jeg hadde, og dere aner ikke, den gleden av å bare vite var så deilig. Nå kunne jeg endelig sette ord på smerten, og ikke bare si at jeg har vondt uten at noen tror på meg. Likevel var jeg litt lei meg, for kirurgen sa at jeg kunne kontrollere smertene ved å ta minipille, og om jeg ønsket barn så ville det ta litt tid. Jeg sluttet derfor på p-piller da jeg var ferdig med daværende brett og begynte ikke på minipille, i enighet med Joakim. Vi ville jo ha barn, og om det skulle ta tid, kunne vi like gjerne gi det en sjanse.

To uker senere får jeg mensen som vanlig. Jeg hadde veldig regelmessig mensen, og den kom ALLTID på dagen. Fire uker etter det er jeg gravid og testen viser positiv. Den lykkefølelsen som streifet gjennom kroppen min da er helt ubeskrivelig. Jeg kan få barn!! Og Joakim og jeg er en perfekt match!! Vi ble begge ekstremt glade og gledet oss til denne reisen.

Jeg har også lest at endometriose roer seg ned når man går gravid, så det var jo fint. Likevel har jeg fortsatt å ha smerter på høyre side av magen, som kommer og går. Jeg fikk konstatert på den ordinære ultralyden at jeg dessverre hadde en del cyster på høyre eggstokk som gir meg plager. Nå krysser jeg bare fingrene for at det ikke utvikler seg og at egglederen holder seg på plass! Jeg har virkelig ikke lyst til å ha så vondt igjen som i oktober, spesielt ikke med baby Ella i magen.

Endometriose, cyster, og generelt plager som kun vi kvinner har, er tabubelagt og for mange vanskelig å snakke om. Det er umulig å se sykdommen utenpå, og jeg opplever at det derfor er vanskelig for andre å tro på. Jeg har heldigvis klart å både fullføre 5 år med høyere utdanning og jobbe fulltid, men det finnes grader av tilstanden og mange som sliter mye mer enn meg. Jeg skriver ikke dette innlegget for å klage, men fordi jeg tror det er viktig å sette lys på plager vi kvinner kan slite med uten at det er så lett for omverden å se det. Hvis du vil lese mer om endometriose, kan du klikke deg inn på endometrioseforeningen, der er det mye nyttig informasjon!

 

signature-fonts



Instagram HER

9 kommentarer
    1. Flott innlegg, OG så bra at legene tok feil angående graviditet. Helt enig at det er alltid bedre å få
      en diagnose for da kan man gjøre noe med “problemene”
      Håper virkelig at alt blir bedre nå som du vet 🤞🏻💪🏻
      Hilsen sykepleier

    2. Jeg hadde cyste i livmoren. Som var på en str men en håndball. Dem prøvde først og fjerne litt. (Før den ble så stor som håndball) . Men etter 3 år ble det bare verre svimte nesten på jobb pga smerter . Så jeg tok ett hardt valg for 3 år siden. Så jeg fjernet livmoren , nå lever jeg smertefri. 0 mensen . Jeg trøster meg med å jobbe i barnehage he he så dosen får jeg . Men det er også barn der ute som trenger foreldre.

      Men utrolig godt dem fant ut av hva det var med deg sara. Må si jeg ble bekymret for deg da jeg så deg ligge i sykesenga. Godt joakim tok så godt vare på deg.
      Du vet en kan leve fing med en eggstokk . En venninne har det og 2 barn ,

    3. Dette innlegget hjalp meg veldig! Jeg fikk endometriose diagnosert for noen måneder siden og jeg kjenner jeg er redd for at jeg ikke kan bli gravid siden jeg har ønske om barn i fremtiden men å lese om din opplevelse og at du faktisk ble gravid og at det har gått så bra så langt har gitt meg håp. Jeg finner svært få innlegg hvor det står om endometriose og ang graviditet med denne diagnosen. Så tusen takk for at du delte din historie og håper du legger ut flere slike innlegg i fremtiden.

    4. Dette var veldig spesielt å lese….som om jeg selv hadde skrevet det. Opplevd akkurat det samme….mye smerter som ung…fjernet blindtarm osv. Jeg ble akutt dårlig da jeg gikk av flyet på Grand Canaria. Ble lagt inn på sykehus der….der fant de en cyste på en størrelse med det egg…den hadde om ikke hele høyre eggstokk.
      Så jeg har kun en nå. Legene så at jeg nok ville få problemer med å få barn. Men altså helt motsatt med meg. Den eggstokken som er igjen overtar for den som er borte…og jeg har normal menstruasjon. Ble raskt gravid etter jeg slutta med p piller og har 3 flotte barn!!

      Lykke til med graviditeten, fødsel og barn. Og selvfølgelig kjærligheten!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg