MINE TANKER OM FØDSEL

Her om dagen var jeg på svangerskapskontroll, og sjekket alle verdier og at alt stod fint til med baby. Vi snakket også litt om tiden fremover og om fødsel. Jeg fortalte henne at jeg ikke ønsket å gå på fødselsforberedende kurs, fordi jeg ikke vil gjøre meg noen forventninger eller tanker rundt fødsel og så enten bli sjokkert eller skuffet over at det ikke ble som jeg hadde tenkt. Dette hadde hun full forståelse for, og hun anbefalte meg å komme på en kort filmvisning på helsestasjonen som viser de forskjellige stadiene av en fødsel, så jeg har en liten idé om hva som kommer. Den filmen skal jeg dra og se på. Jeg vet at en fødsel består av tre faser, og at man skal merke når fødselen er i gang, men jeg vet ikke noe mer enn det.

Jeg og jordmor snakket også litt om andres historier om fødsel. Det føles som om alle har behov for å snakke om sin fødsel. Som jeg har sagt før så er vi alle forskjellige og alle fødsler er forskjellige. Det er i hvert fall min mening. Jeg lurer jo innimellom på om disse menneskene vil at jeg skal få en dårlig opplevelse. Hvorfor det er nødvendig å fortelle meg alle de negative tingene som skjedde med dem under fødselen, skjønner jeg ikke. Vil de ha sympati eller vil de genuint bare at jeg skal være forberedt på det verste?

Jeg hører stadig vekk alle mulige skrekkhistorier, og jeg lover deg, jeg har ikke googlet ordet fødsel en eneste gang! Jeg vil rett og slett ikke vite, for jeg vil ikke stresse meg selv opp og bli redd for fødselen. Det ser ut til at alle har en skrekkhistorie å fortelle når det gjelder deres opplevelse. Egentlig tror jeg det handler om at de som hadde en dårlig opplevelse er de som liker å snakke om det. Og de som hadde en fin opplevelse, ikke føler like mye behov for å gå inn på detaljer og fortelle om deres historie.

Jeg er ikke redd for fødsel per dags dato, men det nærmer seg, og det jeg faktisk er redd for er at jeg ikke skal merke at fødselen er i gang. Likevel vet jeg at jeg kjenner kroppen min veldig godt og håper jo at jeg ser alle tegnene. Hvis jeg skal høre på alle historiene om fødsel, lager jeg meg masse tanker og idéer og blir redd. Hvis jeg blir mentalt innstilt på en dårlig opplevelse, øker det faktisk sjansen for at jeg får en dårlig opplevelse. Alle kropper er forskjellige, og det må jeg fortsette å fortelle meg selv så jeg ikke blir redd og stresset.

 

 

Jeg har hittil vært veldig avslappet til graviditeten og selve fødselen. Jeg tenker at alt ordner seg, og at den ungen skal ut uansett. Om det så blir på stuegulvet. Hehe, neida. For eksempel, jeg tar epidural om jeg har behov for det og om det finnes en mulighet for det. Men om ikke, så er det også helt greit. Jeg har også blitt fortalt at jeg ikke bør føde på Ullevål for der har de ikke lystgass. Jeg skal føde på Ullevål uansett, om jeg ikke vet hva jeg går til vet jeg jo ikke heller hva jeg savner!

Jeg skal ikke lage meg 100 tanker og forventninger om hva jeg vil ha og ikke vil ha. Jeg vet av erfaring at jeg har en ganske høy smerteterskel. Så det som kanskje er veldig vondt for noen andre er kanskje ikke vondt for meg. Mens noe jeg kanskje synes er veldig vondt, synes andre er en lek. Fødsel er en individuell ting og jeg aner jo ikke hvor vondt det vil være før jeg faktisk kommer dit. Så ja, jeg tror ikke at det ikke kommer til å gjøre vondt, men den smerten må jeg bare tåle. Hvilket annet valg har jeg?

 

signature-fonts



Instagram HER

23 kommentarer
    1. Jeg er også gravid, og prøver å ha et avslappet forhold til fødsel. Er som deg ikke spesielt interessert i å høre alle skrekkhistoriene. Man kan jo uansett ikke være forberedt på “alt”, og hva er poenget med å gå og grue seg til noe man uansett må gjennom? Og hvis man tenker på det som noe positivt så tror jeg det er større sannsynlighet for at det blir en positiv opplevelse. Jeg vil anbefale å sjekke ut podcasten “The positive birth story”. Det er de eneste fødselshistoriene jeg har hørt på, og alle som forteller har hatt en fin opplevelse. Ser også at det er de som sier at de gleder seg til neste gang de får oppleve en fødsel. Tror litt av trikset er å være litt forberedt, men ikke “overtenke” det, og prøve å slå seg til ro med at kroppen og helsepersonellet har styringa og bare “go with the flow” så ordner det seg til slutt. Jeg syns også det er mye trøst i at vi bor i Norge hvor de har ganske god kontroll på disse tingene.

      1. Hei Ina! Jeg er helt enig med deg ☺️ Jeg tenker at det kommer til å gå fint uansett. Jeg skal definitivt høre på podden!

    2. God innstilling Sara 😊
      Har vært gjennom 3 fødsler og alle tre ulike!

      Og tro meg, du merker når det er igang 👍

    3. God innstilling å ha det😊
      Personlig hadde jeg veldig fødselsskrekk, da venner og jobbkollegaer alltid skulle prate om dems opplevelse av fødsel, og ja det var skrekkhistorier.
      Men når jeg kjente at riene begynte å komme, var jeg veldig avslappet og glad det hele var i gang. Endte opp med en ganske Fin fødselsopplevelse💛

    4. Flott innstilling Sara. Og med den innstillingen kommer du til å få en fantastisk fødsel. Jeg har født 3 barn og alle 3 fødslene har vært helt forskjellige. Men en ting kan jeg si og det er at det blir den største opplevelsen i livet. Det å sette et barn til verden og ikke minst det å bære et barn i magen er en helt magisk reise. Og du vil merke når tiden er inne. Jeg har høy smerteterskel og kjenner kroppen min godt. Hadde ikke behov for smertelindring og en fødsel rakk jeg ikke få smertelindring. Har hatt mulighet for lystgass 1 av 3 fødsler, men var så i min egen boble at jeg enset ikke lystgassen. Sikkert fordi at 1 fødsel var på Ahus, og den gangen hadde de ukke lystgass. Så fødsel nr.2 var lystgass tilgjengelig men jeg var så konsentret i min egen fødselboble at det var ikke noe jeg savnet. Nyt svangerskapet og det å bare være 2 frem til barnet kommer.

    5. Hei! Jeg hadde samme innstilling som deg, og vil si at det var godt å slippe å stresse så mye med forventninger og slikt. Man aner jo ikke hva utfallet blir uannsett.
      Med det sagt så visste jeg ikke at fødselen var igang, når den var det. Haha jeg visste jo ikke hvordan en rie kjentes ut! Det var 4 uker før termin og jeg “tisset” konstant en hel kveld. I ettertid fant jeg ut at jeg lakk forstervann, jeg hadde jo sett for meg at vannet skulle gå i et splash, men neeeida.
      Jeg kviet meg noen timer for å ringe sykehuset, da jeg ikke ville være til bry, noe som bare er tull. Det anbefaler jeg deg å gjøre uansett om du bare lurer på noe eller har vondt.
      Masse lykke til <3

    6. Lykke til med siste innspurt og fødsel:) Har selv født to barn, uten smertelindring. Gode, fine opplevelser begge gangene. Ikke hør på skrekkhistoriene, alle er ulike. Jeg tror mye sitter i hodet og at man er mentalt forberedt. Det er jo vondt, men helt overkommelig. Smertene er jo “bra”, for det kommer en premie. Og jo verre de er, jo bedre, for da nærmer man seg mål!:)

    7. Mine to fødsler var vidt forskjellige men slik er det. Jeg hadde ingen forventninger til fødsel nr 1 men fødsel nr 2 var jeg mer forberedt på, for da visste jeg hva jeg gikk til. Ingen fødsler er like og jeg er glad for at jeg ikke brydde meg noe nevneverdig om andre folks fødsler, for alle er forskjellige, alle takler ting forskjellig og ingen fødsler er like. Du får god hjelp og god støtte fra personalet og så har du jo Joakim! ☺️
      Jeg ønsker deg lykke til☺️

      1. Jeg tror det er viktig å tenke på at alle fødsler er forskjellige, og alle har forskjellige opplevelser! ❤️

    8. Jeg er en stor tilhenger av å tenke på fødeseln som noe positivt og flott – som du selv skriver, så påvirker negative tanker en fort negativt. Personlig så hadde jeg en veldig positiv effekt av å være forberedt på hvordan jeg skulle reagere på smerte/rier (konsentrere meg på å slappe av i kroppen, puste rolig, tenke på fine bilder) Det ga meg en følelse av kontroll og mestring hele veien, uansett hvordan fødselen utviklet seg, rett og slett ’empowerment’. Jeg syns det er et privilegium å få oppleve å føde et barn. Lykke til til dere – det kommer til å gå helt supert!

    9. Det er veldig rart med det. Jeg har en 15 mnd gammel jente nå. Husker før fødsel at jeg var livredd for når det skulle starte og tenke at jeg ville haste til sykehuset i det jeg kjente første rie. Men nei, jeg ble så rolig, og prøvde nesten å fortrenge at det var igang 🙈 hadde mange planer den dagen 😂 men til slutt ringte jeg sykehuset og de ba meg komme i og med at lillemor var veldig lita og jeg skulle bli satt igang dagen etter på termindato. Alle fødsler er ulike og det er merkelig hvordan man reagerer når man først kjenner det starter. Men dette er også individuelt. Jenta mi var ute på 8 timer fra start til slutt. Følte alt nesten gikk for fort. Rakk ikke å fordøye at hun endelig skulle komme før hun var her! Ikke hadde jeg noenting form for smertestillende heller. Det funket bra form meg, jeg var oppe og gikk en time etter fødsel. Du må se hva som er best for deg og passer best for din fødsel! Lykke til ❤️ Helt fantastisk følelse når barnet er ute ! For et adrenalin kick og en lykke å kjenne på!

      1. Tusen takk ❤️ Jeg gleder meg enormt til å oppleve fødselen og til å få møte lille Ella!!

    10. Da jeg var gravid (2 ganger) bestemte jeg meg for å lukke ute alt om andre sine opplevelser 🙃 i mitt hode fortalte jeg meg selv at ja, det kan ta lang tid og ja, det gjør sikkert vondt 😵 Men når timene er over og barnet ute så er det over og den gode tiden begynner 🥰 første gang tok det sånn passe lang tid og gjorde greit vondt og andre gang litt kortere tid og vondt, MEN alt glemt når du har nurket på magen 🥰🥰🥰 funket for meg å tenke sånn for da hadde jeg ingen andre «opplevelser»» som surret oppe i hodet 👍🏻 Ta det som det kommer 😊 Lykke til ❤️

      1. Jeg tror den innstillingen er den beste innstillingen, når man ikke vet hva man går til. Det kommer til å gå fint uansett! Tusen takk skal du ha som deler ❤️

    11. Du burde lese eller høre på youtube kristin gjelsvik sin historie. Hun forteller en ærlig og fin historie om hvilket eventyr det var, hvor fint hun så på det å føde, hva jordmorden sa hun skulle gjøre og hva hun gjorde for å ha en best mulig opplevelse og unngå feks revning. Den er veldig interessang og ikke negativ i det hele tatt 🙂 gode tips også!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg