Tanker om graviditeten og gravidoppdatering: uke 15 (14+5)

God kveld ❤️

Det er mange som har spurt om graviditeten og hvordan formen er. Jeg har lyst til å dele en ukentlig graviditetsoppdatering med dere, og starter med det i dag. I dag er jeg i uke 15 (14+5) og i 2.trimester. Jeg har de første 3 månedene vært ekstremt heldig og ikke hatt så mange av de typiske symptomene som mange gravide har. Det eneste jeg har kjent på er trøtthet. Jeg har vært enormt trøtt og villet sove mye mer enn før jeg ble gravid. Men det slapp da jeg gikk inn i 2.trimester, og nå orker jeg både å være på jobb og gjøre ting på ettermiddagene/kveldene. De første tre månedene hadde jeg bare lyst til å ligge på sofaen etter jobb. Men, som sagt, jeg har vært veldig heldig og jeg er glad jeg slapp unna de verste symptomene.

Jeg har også fått et par spørsmål om graviditeten var planlagt, og svaret er både ja og nei. Du kan lese om det i innlegget hvor jeg skriver om hvorfor jeg sluttet på prevensjon: Katta er ute av sekken!

Nå er jeg i 2.trimester og gleder meg over den fysiske utviklingen i kroppen min! I går for eksempel, oppdaget jeg en linje over magen min. Denne kalles for fødselsstripen, eller linea nigra, og er en mørk loddrett stripe mellom navlen og kjønnshårene. Linjen er helt ufarlig og normal. Min første reaksjon da jeg så linjen var: shit, nå er jeg virkelig gravid. Jeg har alltid forbundet en sånn linje med gravide kvinner, og har liksom aldri tenkt så mye på at jeg selv kommer til få det. Nå har jeg det og det er så gøy! I takt med at puppene vokser og nå fødselsstripen, så føler jeg meg plutselig mye mer gravid enn for noen dager siden.

Vi gleder oss enormt til å bli foreldre. Vi har begge villet ha barn lenge, og vi føler at selv om ting har gått litt fort, så kommer vi til å bli gode og trygge foreldre som vil alltid vil være der for barnet vårt og gi det masse kjærlighet. Vi vet at når et par får barn er det en stor omveltning for forholdet, og vi vet at det å bli foreldre vil sette forholdet på prøve. Det vi også vet er at vi er veldig gode til å samarbeide, og vi er gode på å snakke sammen og å se hverandre. Jeg vil tørre å påstå at den reisen vi har vært igjennom har gjort oss 10 ganger tryggere på hverandre og sterkere som par enn mange andre par, som ikke har gått igjennom det vi har. Vi har fått mye hjelp til å takle utfordringer og til å lære oss hvordan vi skal være der for hverandre, og vi vil fortsette å gå i terapi, uansett hvor trygge vi føler oss på hverandre. Vi kommer til å hjelpe hverandre med å være foreldre, og jeg er sikker på at Joakim kommer til å være en super pappa som vasker huset og lager middag, så jeg slipper å gjøre det i tillegg til å være nybakt mor. Jeg føler meg heldig som får dele denne reisen med Joakim!

 

 

Foreløpig termindato: 7.november.2019

Forandringer på kroppen: Magen har begynt å vokse litt, jeg har fått fødselsstripe, større pupper og mørkere brystvorter. Stripen synes ikke så godt på bilder, men jeg ser den veldig godt!

Formen min: Jeg har fått tilbake energien min og orker å gjøre mye mer nå! Jeg merker at jeg blir mye fortere sliten nå enn før, men heller det enn å være trøtt hele tiden.

Humøret mitt: Jeg har vært i ganske godt humør i det siste, men har hatt et par ganger hvor jeg har brutt ut i gråt. Den ene gangen var da vi hentet Cleo hos dyrlegen etter at han ble operert. Den andre gangen var da jeg sov dårlig en natt og bare ville ha en klem av Joakim, men klarte ikke å uttrykke meg slik at han forstod, så da endte det i gråt.

Søvn: Jeg sover helt greit. Jeg har alltid sovet veldig lett og våkner av den minste ting, og det har ikke endret seg.

Cravings: Asiatisk mat! Og potetgull. Alltid potetgull.

Vektøkning: Jeg har ikke veid meg på mange uker, og tror jeg kun vil veie meg når jeg er på de vanlige kontrollene hos jordmor/lege.

Neste kontroll: Neste er ordinær ultralyd den 7.juni. Denne er jeg veldig spent på og jeg gleder meg enormt til å se hjertet slå for første gang! Og å få vite kjønnet da.

Andre tanker: Jeg har alltid hatt komplekser for magen min og alltid tenkt at den er så mye “større” enn alle andre sin. Jeg vet at det bare sitter i hodet, og at jeg har sett på altfor mange bilder av tynne modeller med flate mager, men jeg har alltid prøvd å sitte på en spesiell måte slik at magen min ser flat ut, eller hatt på meg klær som skjuler magen min. Bikini på sommeren, feks, er veldig vanskelig og jeg har brukt mange år på å føle meg komfortabel i å gå i bikini. En av de største utfordringene med at magen vokser er at jeg føler den ser “tjukk” ut, noe som selvfølgelig ikke stemmer. Jeg er jo gravid! Så jeg skal bli flinkere på å si til meg selv at det er helt greit med et par ekstra kilo på kroppen, og at jeg er fin som jeg er. Det vokser en liten baby inni meg, og jeg må tenke på den!

 

 

Jeg håper du også klarer å tenke at du er fin som du er ❤️

 

signature-fonts



Instagram HER

 

6 kommentarer
    1. Du ser nydelig ut! Takk for at du fortsetter å dele fra hverdagen deres etter programmet, hyggelg å følge med 🙂

      1. Tusen takk skal du ha, Linn! Om du har noe spesielt du har lyst til å lese om så må du si ifra ☺️

    2. Så innmari flott du er! Og at dere kommer til å bli trygge og gode foreldre tviler jeg ikke på et sekund 😍 takk for at du fortsetter å dele, sånn at vi kan fortsette å følge med på den fantastiske reisen deres 💞

      1. Tusen hjertelig takk! Om du har noe spesielt du har lyst til å lese om så må du si ifra ☺️

    3. Du ser kjempefin ut! Jeg er i uke 8, så du er omtrent to måneder før meg. Gleder meg til å følge deg i graviditeten. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg